Camilla: En datalogistuderende med bløde interesser – Københavns Universitet

Datalogi > Mød studerende > Camilla: En datalogist...

Camilla: En datalogistuderende med bløde interesser

Interesse for overfladen

Camilla Vestberg Kiel er 23 år og læser på 3. år af bacheloruddannelsen i datalogi på Københavns Universitet. Ifølge Camillas eget udsagn er hun ikke en typisk datalogistuderende:

"Jeg er en meget visuel pige", fortæller Camilla, som er mere interesseret i webudvikling, brugerfladedesign og projektledelse end de tunge klassiske datalogiske discipliner som algoritmik, programmeringssprog og compilere. "Jeg er lidt en humanistisk datalog", vurderer Camilla, som fx kan mønstre stor indlevelse, når hun skal lave brugertests til web-design. "Det psykologiske aspekt synes jeg er rigtigt spændende".

Ikke desto mindre medgiver Camilla gerne, at det har været utroligt givende at få indblik i de tunge metoder og teknologier (back end), der ligger bagved brugerfladen (front end). “Mange af de obligatoriske fag er man blevet pisket igennem og har ikke kunne se en mening med, før man kom ud på den anden side. Men så blev det pludselig tydeligt, hvor vigtig den viden er, man har fået (om fx bit-repræsentationer, styresystemer og algoritmer). Projektledere har jo også brug for at vide, hvad der skal til for at et projekt kan komme i hus”, ræsonnerer hun, “men jeg skal ikke selv være software-udvikler”.

… og for den tunge teknologi bagved

Hendes entusiasme for datalogien er netop udsprunget af en kombination af front end og back end-interesser: En stærk kærlighed til de nyeste gadgets og mobiltelefoner og en altid tilstedeværende nysgerrighed for at gå bagom og afdække den teknologi, der ligger under den skinnende overflade.

Derfor var DIKU (Datalogiske Institut, Københavns Universitet) et godt match - datalogiuddannelsen på KU går på den ene side meget i dybden med computerteknologien og på den anden side har instituttet stor ekspertise inden for det humanistisk rettede felt, som handler om hvordan mennesker interagerer med computere. “Jeg har altid gerne ville vide, hvorfor tingene er som de er”, fortæller Camilla, “Det er spændende at gå bagom”.

At finde sig til rette på et nørdet studie

Camilla har sagt ja til at være DIKU's ansigt udadtil under SCIENCE's store annoncekampagne. I foråret 2015 kan du se kampagnen på gader, stræder og togstationer - og læse mere om datalogi på dinfremtid.ku.dk.

Camilla havde egentligt ikke så mange forventninger til faget, før hun startede på studiet. “Jeg var meget grøn, da jeg startede. Jeg vidste fx ikke hvad en algoritme eller en terminal var. Jeg var ikke den typiske datalog, der kommer ind på studiet med en masse erfaring allerede. Men jeg fandt hurtigt ud af, at man ikke behøver at vide en hel masse, inden man starter”, fortæller hun.

Det er nemlig gået Camilla rigtigt godt på studiet. Alle de svære fag, som traditionelt har haft mange dumpede studerende, har Camilla bestået med glans. På nuværende tidspunkt er hun ét semester bagud grundet én enkelt dumpet eksamen - og fordi hun gerne vil tage sig god tid til sit bachelorprojekt, som skal handle om offentlige IT-brølere.

Det er OK at dumpe

En stor del af grunden til, at Camilla er kommet så godt i gang på studiet, er det inklusive studiemiljø, som giver mulighed for, at de studerende kan komme hinanden ved og hjælpe hinanden i hverdagen.

“Gennem mine medstuderende fandt jeg ud af, at det er ok at dumpe. Jeg kom lige fra gymnasiet, hvor man aldrig dumper, men mine medstuderende fik mig til at indse, at man ikke er en fiasko, fordi man et dumper fag. Det har været utroligt vigtigt for mig, for ellers havde jeg jo tænkt, at jeg ikke kunne finde ud af det og havde mistet gnisten.”

“Det var svært at erkende, at der er noget man ikke kan finde ud af. Men det er man nødt til, fordi mange af fagene er så svære og har så forskelligartet indhold.”

“På DIKU er der plads til alle - det er et super socialt studie. Jeg er utrolig glad for, at jeg fra starten gjorde noget for at få lært folk at kende og komme til at indgå i de sociale kredse. Jeg har fået rigtig meget hjælp af mine medstuderende - de har været gode til at forklare de ting, jeg havde svært ved. Det har været helt uvurderligt at have nogen, som man kan læne sig op ad - og som kan læne sig op ad én.”