Undervisning og opbygning - Sundhedsfaglig kandidatuddannelse – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Sundhedsfaglig kandidatuddannelse > Undervisning og opbygning

Undervisning og opbygning

Undervisning

Undervisningsformerne varierer gennem studiet. Undervisningen finder sted på Panum og foregår på følgende måder:

  • Problembaseret læring (PBL)
  • Forelæsningsrækker
  • Selvstudium
  • Projektskrivning
  • Øvelser

Øvelserne kan eksempelvis være inden for:

  • Biostatistik
  • Forskningsmetodologi
  • Design af kliniske studier
  • Projektskrivning

Størstedelen af undervisningen kræver forberedelse og foregår med de studerende som aktive deltagere i

  • gruppearbejde
  • diskussioner
  • projektarbejde og
  • øvelser.

Kandidatuddannelsen indeholder mundtlige og skriftlige prøver, hvoraf en del er tværfaglige (integrerede) prøver. Uddannelsen afsluttes med udarbejdelse af kandidatspecialet. Her dokumenterer du dine færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et afgrænset, sundhedsrelevant emne.

Uddannelsens opbygning

De 2 hovedprincipper i studiets opbygning er selvstændigt arbejde og integration, og gennem uddannelsen lægges vægt på, at du som studerende skal:

  • opnå en kompetence til at udføre klinisk orienteret forskning indenfor sundhedsvidenskab med henblik på at kunne indgå i både , tværfaglige og tværvidenskabelige forskningssammenhænge
  • blive opkvalificeret i eget og tilgrænsende fags videnskabelige grundlag, således at undervisningen på fagenes grund- og efteruddannelser bliver mere evidens- og forskningsbaseret
  • kunne indgå i kvalitetsudvikling og i medicinsk teknologi vurdering ved at bidrage med viden på et forsknings- og evidensbaseret grundlag indenfor eget og tilgrænsende fag
  • kunne indgå i offentlig sundhedsoplysning ved at bidrage med viden på et forsknings- og evidensbaseret grundlag indenfor eget og tilgrænsende fag.

Uddannelsen er opbygget af kurser, der er fordelt på biomedicinske og kliniske fag, samfunds- og adfærdsfag, sundhedsfag, forskningsmetodologiske fag og valgfag. Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse er normeret til 120 ECTS-point

Undervisningen gennemføres som en kombination af forelæsninger, øvelser- og PBL-undervisning (Problem Based Learning).

Kandidatuddannelsen varer 2 år og afsluttes med kandidatspecialet.

Uddannelsens opbygning

1. år 1. Semester 2. semester
Biostatistik 1 Psykologi, sundhedspsykologi, forebyggelse og sundhedsfremme
Videnskabsteori Klinisk forskning
Kvalitative metoder Skriftligt projekt

Integreret kursus i celle/væv/organ, ernæring og metabolisme

Eksamen i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Integreret kursus i hjerne og bevidsthed

Integreret kursus i fysisk aktivitet

Eksamen i fysisk aktivitet

Integreret kursus i hjerte og lunger
2. år 3. semester 4. semester
Biostatistik 2 Kandidatspeciale
Epidemiologi
Adfærdsvidenskabelige metoder
Integreret kursus i livscyklus
Valgfrit forløb

 

Kursusinformation

Se kursus- og eksamensbeskrivelser i KU's kursusdatabase.

Timeforbrug

Uddannelsen er et fuldtidsstudie, og du skal forvente perioder med gruppe- og projektarbejde. Der undervises ca. 16 timer om ugen i tidsrummet mellem 8.00-16.00. Herudover skal du medregne tid til forberedelse og rapportskrivning.