Interview med Torben Brandt, studerende  

Aktu-hva-for-noget? Det er tit, hvad folk siger, når de hører man er aktuarstuderende, altså læser forsikringsmatematik. Jamen, det er også et lille studium, svarer man nærmest undskyldende. De fleste forstår det så godt, når man fortæller, at aktuarerne finder ud af hvad forsikringen skal koste og holder styr på pengene, så folk kan få deres forsikring udbetalt. Det er alligevel håbløst at begynde at forklare ord som reserver, risikoanalyser og alt det andet. Det er svært at forklare såkaldte almindelige mennesker, hvad aktuarerne går og laver, og det skyldes ikke mindst, at der undervises ganske lidt i statistik og sandsynlighedsregning på de gymnasiale uddannelser. Måske har man tegnet streger på normalfordelingspapir og beregnet sandsynligheden for 5 ens i yatzy, men her er brug for kraftigere værktøjer.  

Inden man starter på studiet, ved man ikke ret meget om statistik og endnu mindre om, hvordan forsikringer er skruet sammen. For mig var det ikke så meget statistikken, der trak, men det skulle være noget med matematik, og jeg ville i hvert fald ikke ende som gymnasielærer. Det spillede også ind, at lønnen var god og arbejdsløsheden i bund, og også at det er et lille studium. Jeg valgte at søge ind på aktuarstudiet og så se, hvad det var for noget. Og langsomt fandt jeg ud af, at emnerne interesserede mig, og det bar hen imod noget, jeg godt ville arbejde videre med de næste mange år. Man bliver nødt til at føle sig lidt frem for at få et indtryk af det. Desværre, men også klart nok, kan man ikke give et resume af en fem års uddannelse på et par sider.  

Det første år handler meget om at få en fornemmelse for matematikken og statistikken, man lærer at tænke over sammenhængen og baggrunden, hver gang man ser et tal. Hvorfor er det nemt at slå 7 kroner i 10 møntkast, mens 70 ud af 100 nærmest er umuligt? De følgende år tager man dele af virkeligheden ud og prøver at beskrive dem. Fra tredje år begynder man at kombinere disse værktøjer for at kunne give detaljerede beskrivelser af virkeligheden. Det er noget man ser frem til i begyndelsen, mens man endnu har svært ved at se, hvordan formler og ligninger skal bruges til noget fornuftigt, men det er også her, det bliver rigtig sjovt.  

Mange udnytter muligheden for at tage et studiejob allerede efter andet studieår. Det er de færreste studier, hvor det er så nemt at finde et studiejob som på aktuarstudiet. Der er næsten altid ledige jobs, og det er meget rart, at man kan prøve rigtigt aktuararbejde tidligt i studieforløbet, også selv om det typisk forlænger studietiden lidt.  

Jeg nævnte før, at det er et lille studium, og det er også noget, man påvirkes af dagligt. Når man mødes i kantinen i pauserne, så lærer man ikke bare sin egen årgang at kende, men også studerende fra årgangene over og under. Dels er det rart, at man kender dem man har fag sammen med, hvis man bliver forsinket i studierne, men det er også med til at give studiet et meget stærkt, socialt sammenhold på tværs af årgangene.