Studerende fortæller

Læs interviews med studerende på bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet:

1. års studerende efter ca. en måneds studietid

 

Mathias Marker, bachelorstuderende på idræt og fysisk aktivitet, Københavns Universitet

Mathias Marker, 20 år
Student fra Frederikssund Gymnasium

  • Et par ord der beskriver det faglige ved studiet: "Praktisk, fakta, diskussion."
  • Et par ord der beskriver det sociale ved studiet: "Udadvendt, imødekommende, sjovt."

Hvorfor valgte du idræt?

Jeg har en drøm om, at jeg gerne vil være fysisk træner.

Hvordan oplevede du at starte på studiet?

Det var sjovt og meget anderledes i forhold til gymnasiet. Folk var meget mere sociale og udadvendte, det er man nødt til at være. Jeg tror, at det er på grund af de typer der vælger studiet, de er lidt mere udadvendte.

Hvad er den største forskel på studiet og gymnasiet?

Ambitionsniveauet på det selvstændige arbejde er en del højere - og så læsestoffet. På din videregående uddannelse læser du som regel noget, du interesserer dig for, og derfor minder de folk du læser med mere om dig selv. I forhold til gymnasiet, der kunne man godt have en rimelig bred klasse. 

Er der noget der har overrasket dig?

Det er nok, at der er mere diskussion, end jeg troede. Der er flere diskussionstimer end bare forelæsninger.

Hvad er det bedste ved studiet?

Det er kombinationen af det praktiske og teoretiske.

Vil du tage en kandidat i idræt efter din bachelor?

Ja, jeg skal have en kandidat, det er helt sikkert.

 

 

Josephine Kanta, bachelorstuderende på idræt og fysisk aktivitet, Københavns Universitet

Josephine Kanta, 22 år

Student fra Virum Gymnasium
1. års idrætsstuderende på Københavns Universitet

  • Et par ord der beskriver det faglige ved studiet: "Samarbejde, teori."
  • Et par ord der beskriver det sociale ved studiet: "Samarbejde, festerne."

Hvorfor valgte du idræt?

Jeg startede året før på matematikstudiet på Københavns Universitet. Det fandt jeg ud af, at det skulle jeg ikke. Så jeg tænkte over, at alt hvad jeg laver i min fritid, og det jeg godt kan lide har noget med idræt og fysisk aktivitet at gøre, så hvorfor ikke lave noget med det?

Havde du behov for supplering inden studiestart?

Jeg læste fysik B op.

Hvordan oplevede du at starte på studiet?

Det var rigtigt godt, og på studiet var de gode til at ryste os sammen. Der var mange sportslige elementer, i det vi lavede i starten. 

Hvad er den største forskel på studiet og gymnasiet?

Det adskiller sig i og med, at vi har valgt et enkelt fag. Vi har faget som fælles interesse, hvilket gør, at det er meget mere specialiseret. Jeg synes ikke niveauet, heller ikke i opgaverne, er specielt meget højere. I hvert fald ikke lige nu. Jeg ved, at det bliver højere, men ikke endnu.

Er der noget der har overrasket dig?

Helt sikkert niveauet i de praktiske fag. Jeg var bange for, at jeg var stået helt af i boldbasis, fordi jeg ikke har ret meget bolderfaring. Men det er virkelig lavet til at få alle med fra starten.

Hvad er det bedste ved studiet idræt?

Det er denne her blanding af fagligt og praktisk, så når vi lærer noget om feedback går vi ind og bruger det praktisk i vores praktiske fag. Det synes jeg er super fedt.

Vil du tage en kandidatuddannelse i idræt efter din bachelor?

Der er mange år til kandidaten. Umiddelbart vil jeg gerne, men jeg ved det ikke endnu.

Hvad vil du gerne bruge idræt til efter studiet?

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde i noget foreningsliv som konsulent, fx med udvikling af børn og unge. Noget nytænkning inden for idræt. Men det kan godt være, at jeg ændrer mening undervejs.

 

 

Mads Hansen, bachelorstuderende på idræt og fysisk aktivitet, Københavns Universitet

Mads Hansen, 22 år
Student fra Frederiksberg HF
1. års idrætsstuderende på Københavns Universitet

  • Et par ord der beskriver det faglige ved studiet: "Samarbejde, teori, spas."
  • Et par ord der beskriver det sociale ved studiet: "Spas, samarbejde, fester."

Hvorfor valgte du idræt?

Det var interessen der trak, og det var sporten, der virkede mest tiltalende.

Havde du behov for supplering inden studiestart?

Jeg supplerede fysik B og matematik B, men det var ikke noget problem.

Hvordan oplevede du at starte på studiet?

Det var egentlig en let start. De var rigtig gode til at gøre det overskueligt på studiet og på KU’s hjemmeside, og så fik vi et skema over første uge, så vi kunne se alt, hvad der skulle ske.

Hvad er den største forskel på studiet og gymnasiet?

Kravene til vores opgaver og det faglige niveau er noget højere. De praktiske fag har indtil videre ikke adskilt sig voldsomt meget fra HF.

Er der noget der har overrasket dig?

Madpriserne i kantinen er høje, men ellers ikke så meget. Jeg vidste, at der både ville være teoretiske og praktiske fag, men jeg er nok lidt overrasket over niveauet i de praktiske fag her i første del.

Hvad er det bedste ved studiet idræt?

Det er, at man studerer noget, man virkelig interesserer sig for. Jeg kan virkelig fordybe mig og få noget fagligt ud af det samtidig.

Vil du tage en kandidatuddannelse i idræt efter din bachelor?

Jeg har overvejet en kandidat i humanfysiologi, men der er mange år til.

Hvad vil du gerne bruge idræt til efter studiet?

Hvis jeg ender med at læse humanfysiologi, vil jeg gerne bruge den viden til at arbejde med professionelle på et hold og hjælpe dem til at forbedre deres præstationer.

 

 

3. - 5. års studerende

 

Jeg elsker at dyrke idræt. Jeg elsker at mærke muskler, lunger og kredsløbet arbejde på højtryk. Jeg elsker at mærke den følelse, der giver en stor velvære og gør mig høj. Jeg er fysioterapeut, men måtte bare læse en uddannelse mere – og det gik jeg så i gang med! Nu mangler jeg kun at skrive mit speciale, som er den afsluttende opgave efter fem års studium.

Idræt på universitetet er anderledes end andre studier. Her kombineres teori og praktik, hvorved både hjerne og krop bliver udfordret i et samspil, som højner forståelsen af idræt og alle dens dimensioner. De teoretiske fag er med til at give en større forståelse af, hvorfor vi bevæger os, og hvordan vi tackler bevægelser og bevægelsers dimensioner, mens de praktiske fag giver en større teknisk færdighed

Idrætsstudiet er et dejligt socialt studie. Ved de mange praktiske fag lærer du dig selv og dine medstuderende rigtig godt at kende – både på godt og ondt – hvilket giver store ressourcer til at komme ud og møde virkeligheden. 

Allerede på studiet er det let at finde småjobs, hvor man kan få prøvet sin nyerhvervede viden af. Jeg har fx kontakt med Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF), hvor jeg til store stævner står for sundhedsscreeninger for de idrætsaktive udviklingshæmmede. Samtidig er jeg med til at varetage sundhedsproblematikker i DHIF's Medicinske Udvalg.

Via Dansk Gymnastik- og Idrætsforening (DGI) var jeg sidste år seks uger i Ghana for at udvikle idræt hos ghaneserne. Desuden arbejder jeg også med konceptet "Motion på Recept" på en fysioterapi klinik, hvor jeg kombinerer mine snart to fuldførte uddannelser. 

Alt i alt giver idræt mange glæder både som selvdyrkende idrætsudøver, men også som underviser og igangsætter. Idræt giver stor fleksibilitet i jobmuligheder. Derfor kan jeg kun varmt anbefale idrætsstudiet til dig, der både vil have en selvudviklende, social og sjov uddannelse, men også vil være med til at ændre verden til et sundere sted at være.

 

 

"Se Nina, hun er fri", råber Jakob nede fra den modsatte ende af fodboldbanen. Mads kigger op. Han ser mig og afleverer til mig på tværs af banen. Bolden er i spil. Nu er det op til mig at spille den videre.

Umiddelbart er der nok ikke mange, som vil forbinde situationen fra fodboldbanen med universitetet. Ikke desto mindre så er den taget derfra. Nærmere bestemt fra en undervisningssituation i fodbold, som jeg har oplevet den på Institut for Idræt og Ernæring, hvor jeg læser på andet år. 

"Kan man læse idræt?", spørger du så måske. Og ja, det kan man faktisk. Udover den undervisning som finder sted udenfor på græsset og indenfor i idræts- og svømmehallen, så er uddannelsen nemlig også baseret på et bredt og tværfagligt teoretisk fundament. 

Til forskel fra de fleste andre studier ved universitetet har de to første år af idrætsstudiet altså både en teoretisk og en praktisk dimension. Det betyder, at din hjerne alene ikke kan gøre alt arbejdet, men at du også skal lære at "tænke" med kroppen.

At man således bliver stimuleret både intellektuelt og kropsligt tiltalte mig i høj grad, da jeg i sin tid stod overfor at skulle vælge mit kommende studie, og den dag i dag glæder jeg mig stadig over, at min hverdag på universitetet er én med masser af fysisk aktivitet. 

Det er naturligvis dejligt at få lov til at røre sig i forbindelse med, at man studerer. Men ligeså vigtigt er det, at jeg har mulighed for at afprøve min teoretiske viden i praksis. For eksempel vil man i håndbold kunne anvende sin biomekaniske viden og dermed kunne mærke på sin egen krop, hvordan vinklen i albuen er af afgørende betydning for kraften i et kast. Eller man vil skulle overveje, hvilken pædagogisk teori det vil være relevant at inddrage i forbindelse med tilrettelæggelsen af et undervisningsforløb i svømning. 

Et andet men mindst lige så vigtigt aspekt ved idrætsfaget er det sociale liv på studiet. De mange praktiske timer giver anledning til, at du oplever sider af dig selv og dine medstuderende, som ikke umiddelbart vil blive blottet på mange andre studier.

Det gælder fx, når du står midt i Dansesalen foran alle dine kammerater og skal opføre din egen dansekoreografi, eller når du skal samarbejde om at få angrebsspillet i basketball til at fungere. Man lærer hurtigt hinanden at kende, og det giver nogle rigtig gode betingelser for et godt og udbytterigt studiemiljø.

Men med et skema hvor der, udover praktiske fag som redskabsgymnastik, atletik og tennis, også skal være plads til teoretiske fag som eksempelvis anatomi og idrætssociologi, er livet som idrætsstuderende på mange måder også et travlt liv. I bytte for din tid vil du til gengæld med stor sandsynlighed opleve at få en dynamisk hverdag med masser af inputs til både hjerne og hjerte!