I landskabsarkitektur kombineres naturen med det kreative

Studerende på landskabsarkitektur: Vivica Anna Gardarsson. Foto: Inger Ulrich

Vivica Anna Gardarsson. Foto: Inger Ulrich

Hvad fik dig til at vælge at læse landskabsarkitektur?

"Jeg interesserer mig meget for naturen. Jeg er opvokset i Vestjylland, så naturen har altid spillet en stor rolle i min hverdag. Derfor vidste jeg, at jeg skulle læse noget, der har med naturen at gøre. I gymnasiet ville jeg gerne være dyrlæge, men da vi var på besøg på Københavns Universitet med min gymnasieklasse, blev vi vist rundt af en, der havde læst landskabsarkitektur. Hun fortalte om studiet, og det inspirerede mig til at undersøge nærmere, hvad landskabsarkitektur gik ud på."

Hvad kan du særligt godt lide ved studiet?

"Landskabsarkitektur er et fag, hvor naturen kombineres med det kreative, og det tiltaler mig meget. Vi lærer en hel masse om fx planter og jordbundsforhold, og så har vi samtidig flere projekter på studiet, hvor vi skal komme med designforslag og får lov til at ”lege” og prøve idéer af."

Hvordan er undervisningsformerne på landskabsarkitektur?

"Det er et lille studie med små hold, og det er generelt ikke et læsetungt studie. Vi har ca. 20-25 timers undervisning om ugen. Når vi har undervisning, får vi ofte stukket planter i hånden, så vi selv får lov at røre ved det, som det hele handler om. Det kan jeg rigtig godt lide. Vi tegner også meget, fx kommer vi på ture ud i naturen og skal tegne planterne og landskabet. Det skal dog understreges, at det overhovedet ikke er et krav at være god til at tegne, for at læse til landskabsarkitekt."

"Vi har mange projekter, som vi arbejder sammen om i grupper. Jeg synes, man lærer rigtig meget af gruppearbejdet og af at præsentere projekterne for hinanden. Man kan hjælpe hinanden og blive inspireret af hinanden."

"På første år havde vi et projekt, der handlede om at komme med forslag til at anlægge en parkeringsplads i København. Parkeringspladsen skulle kunne håndtere regnvand ved hjælp af et regnbed, hvor vi skulle bestemme hvilke planter, der var velegnede. Der var også lidt matematik i form af at regne pladsen ud til biler og faskiner under jorden mv. Regnvand er ofte et problem i dag, så derfor arbejder vi en del med regnvandshåndtering, og hvordan vi kan mindske risikoen for oversvømmelser efter et skybrud. Når vi er færdige med projekterne, slutter vi ofte af med eksamen og en fernisering. Det kan være meget festligt med champagne, jordbær, og venner og familie er også velkomne til at kigge forbi."

Var der noget, der overraskede dig, da du startede på landskabsarkitektur?

"Det overraskede mig, at der var så meget gruppearbejde, og at det bliver forventet, at man er aktiv i timerne. Jeg oplevede, at det var en god overgang fra gymnasiet, fordi man blev inddraget i undervisningen.  Der er ikke ret mange klassiske forelæsninger, hvor man skal sidde stille og lytte i flere timer, som man måske forestiller sig, det foregår på universitetet."

"Det overraskede mig også, at vi kommer på så mange ture under studiet. På første år brugte vi fx en hel dag i en mose! Både i fagene ”Plan og design” og ”Naturgrundlaget” kommer man rigtig meget ud i naturen. Vi har kørt rundt for at se landskabet, og som vestjyde var det rigtig godt at komme ud og se København og omegn!"

Hvordan er studiemiljøet ved siden af undervisningen?

"Vi har en forening for studerende, der hedder FLS (Foreningen for Landskabsarkitektur- og bydesignStuderende), og her arbejder vi med forskellige emner, der vedrører studielivet. Fx arbejder vi i Uddannelsespolitisk Udvalg for at forbedre studiemiljøet. Foreningen arranger også mange faglige og sociale aktiviteter som fx julefrokost og forårsfesten, som vi kalder Scillafesten – opkaldt efter en blomst, der holdes nede i baghaven på studiet."

"Det er et meget socialt studie, hvor der bliver taget rigtig godt imod de nye studerende, der starter hvert år i september. Det sociale er helt sikkert med til at gøre mig glad for at læse på landskabsarkitektur. Jeg er med i nogle af udvalgene i FLS, og her møder man også folk på tværs af årgangene, som jeg ikke ellers ser i det daglige. Derudover er der også fester sammen med de andre studier, der hører til her på Frederiksberg Campus, så man har også god mulighed for at lære de andre studerende på Københavns Universitet at kende."

Ved du allerede nu hvilken retning, du vil gå i inden for landskabsarkitektur?

"Det er et studie, hvor man kan gå rigtig mange forskellige veje. Nogle af mine studiekammerater vil gerne gå arkitektvejen og arbejde på en tegnestue. Andre vil gerne være naturforvaltere. Her på 2.år skulle vi vælge at specialisere os inden for enten bydesign eller landskabsdesign, og jeg valgte landskabsdesign. Det er stadig naturen og planterne, der interesserer mig. Jeg har også fundet ud af, at formidling er spændende. Det er spændende at få almindelige mennesker til at arbejde sammen om et lokalområde."

"Jeg ved ikke præcis, hvad jeg vil, når jeg er færdig med studiet.  Men det skal være noget, hvor jeg ikke kun sidder bag computerskærmen, men hvor jeg også kommer ud, og har ”hands on”. Jeg har stadig en grundlæggende interesse for naturen, så jeg vil gerne bruge min planteviden og lave projekter, der appellerer til folks sanser i naturen."

Har du et godt råd til en person, der skal til at vælge studie?

"Tænk over hvad der interesserer dig i din fritid. Glem skolen et kort øjeblik og mærk efter hvad du godt kan lide at bruge din tid på. For mit eget vedkommende var det naturen og det kreative. Lige netop landskabsarkitektur er et meget socialt studie, og karrieremulighederne er mange. Kom til åbent hus, hvis du vil se, hvordan her er! Her kan du snakke med os og høre om, hvordan det er at studere landskabsarkitektur."