Interview med Nina Lange, studerende

Nå, så du læser matematik-økonomi? Skal du så ud og undervise i gymnasiet? Grrrh... NEJ - det skal jeg ikke! Ovenstående er en af de fordomme, man typisk møder som mat-øk'er - at vores uddannelse er en kombination af to fag, som sigter mod undervisning. Kombinationen matematik-økonomi betyder ikke, at man læser matematik med sidefag i økonomi, men at man læser et økonomistudium, hvor man får en særlig dyb forståelse af matematik og statistik og deres anvendelser i økonomien. Mange bliver overraskede, når de finder ud af hvor meget matematik, avanceret økonomi kræver, og her får mat-øk'ere en fordel i den matematiske ballast.

Hvorfor vælge matematik-økonomi? Jeg selv kunne godt lide matematik i gymnasiet, men ren matematik tiltalte mig ikke rigtig. Da jeg så kombinationen matematik-økonomi, der er rettet mod en bred del af erhvervslivet, synes jeg, det lød helt fint. Mange finder vores studium netop sådan, mens andre er startet fordi de kunne lide økonomi, men fandt brugen af matematik tiltalende.

Matematik-økonomi er et ret teoretisk studie, hvor man på bachelordelen kommer rundt i et godt spektrum af økonomien og har en masse matematikfag, som man i høj grad anvender på både bachelor- og kandidatdel. Men heldigvis er mange undervisere gode til at komme med eksempler og stille anvendte opgaver som supplement til teorien. Nogle gange kan man godt blive overrasket midt i gennemgangen af en model, når forelæseren fortæller, at efter netop denne simple investeringsmodel handles værdipapirer for flere mia. dollars hver dag. Eller at denne økonomimodel er grundprincippet i folkepensionen. Og man kan jo altid trække på smilebåndet, når de eneste varer i økonomien er romkugler og sherry...

Praktisk anvendelse er også noget, man kan få gennem studiejobs, som er relativt lette for os at finde. Selv har jeg været ansat i Udlændingestyrelsens økonomiske afdeling, hvor jeg udviklede en matematisk model for sagsbehandlingstid. Ved at ændre på forskellige faktorer såsom ansatte, effektivitet mv. blev det muligt at se på ændringerne i sagsbehandlingstiden og tage det med i de økonomiske overvejelser. Der opdagede jeg i høj grad, hvordan meget bliver lettere, når problemerne gribes matematisk/logisk an.

Et indblik i hvilken retning man skal tone sit studium, kan også fås ved at deltage i virksomhedsbesøg og -præsentationer. Her kan man møde ansatte i konsulentfirmaer, investeringsbanker, børsafdelinger mm. Vi har desuden tradition for at tage på studieture til udlandet, hvor vi besøger relevante virksomheder og universiteter. Indtil videre har vi været i Bruxelles, Milano, Paris og New York og Boston.

Studieture og meget andet arrangeres af de studerende selv. I det hele taget er matematik-økonomi et aktivt studium, hvor man som ny studerende føler sig velkommen. Der afholdes bl.a. flere fester, spilturneringer, og så er der også fodboldkampene mod de andre studier, som er meget underholdende - det består som regel i, at 14 fyre render rundt på en meget mudret bane under høje tilråb fra de øldrikkende tilskuere.