Interview med Katja Skaaning, studerende

Matematik er dejligt! Matematik som teoretisk studie er udfordrende, abstrakt og til tider ganske frustrerende - for eksempel når, man bruger flere timer på at løse en opgave. Men den lange proces mod løsningen af et problem, gør ofte bare glæden så meget des større, når det endelig lykkes. Matematik som socialt studie er levende, tæt og engageret. Hvilket udmønter dig i et væld af sociale aktiviteter, fra fodbold til fest og fra teater til tivoliture, som altid er åbne for alle. 

Hvorfor har jeg dog valgt at læse matematik? Tja, på et eller andet tidspunkt i gymnasiet gik det op for mig, at det rent faktisk er muligt at læse matematik som et fag på universitetet - og fra den dag var jeg solgt... For mig var tanken om at have matematik hver dag en helt fantastisk tanke. Men jeg ved godt at på det punkt er jeg lidt heldig, for mange starter på matematik, fordi de ikke lige ved hvad de ellers skal lave, men min fornemmelse er at de alligevel er glade for at være her. 

Matematik er for mig dels et fristed, hvor jeg kan være mig selv og hvor jeg føler mig accepteret, men det er bestemt også et sted, hvor jeg finder faglig udfordring og et sted, der har lært mig at tage ansvar for min tilegnelse af viden. For på universitetet er der stort set ingen obligatoriske timer eller opgaver - det vil sige at der ikke er nogen, der siger "Du skal!", det eneste der driver værket er ens egne forventninger til en selv. Men bliv nu ikke helt skræmt; man bliver hjulpet rigtig meget på første år - dels af måden kurserne bliver lavet og dels af de andre studerende og rusvejledere. 

Hvad vil så lave, når jeg er færdig? Tja, mulighederne er mange siger de, men jeg har ikke lyst til at arbejde med matematik som anvendelsesorienteret redskab - jeg holder af at lade matematikken blive i sin abstrakte verden, hvor alle løsninger er lige gode og hvor den fysiske verden ikke giver nogen fejlkilder. Så et arbejde i det private erhvervsliv er udelukket for mig, så langt er jeg nået i mine overvejelser. Men et job skal jeg nok få - de fortæller os hele tiden, at der er mangel på matematikere, så mine bekymringer er ikke så store. Måske bliver jeg gymnasielærer, måske bliver jeg noget andet - men hvis det har noget med matematik at gøre, så bliver jeg glad..!