Undervisning og opbygning

Vi anvender forskellige former for undervisning og varierer mellem forelæsninger, problembaseret læring samt teoretiske såvel som praktiske øvelser. Du kommer til at arbejde både alene og i projektgrupper.

Undervejs i studiet har du flere muligheder for at samarbejde med fødevareindustrien eller andre aktører, fx kan du lave et virksomhedsprojekt. Samarbejdet kan give dig både relevante kompetencer og et interessant netværk. Det er også muligt at tage på udlandsophold som en del af uddannelsen.

Som studerende i fødevareinnovation og sundhed har du mulighed for at deltage i ”Gastronomisk Legestue”, som er en studenterbaseret forening.

Gruppen har adgang til at stort gastronomisk laboratorium (eksperimentelt køkken), hvor studerende kan møde studenterkokke, professionelle kokke og medstuderende fra andre studieretninger. Her kan du eksperimentere med fødevarer og teknikker – og således bidrage til at underbygge eller udfordre vores opfattelse af mad.

Opbygning

Du lærer også om gastronomiens historie og æstetik, om sammensætning af mad og drikkevarer samt teorier for opbygning af måltider. Der er mulighed for innovativt samarbejde med eksterne partnere; som eksempel har tidligere studerende udviklet müesli, fuldkornsbrød og kødboller med tang sammen med firmaer.

Undervejs i programmet kan du også vælge nogle valgfrie kurser og på den måde selv være med til at præge din uddannelse efter dine personlige interesser og karriereplaner. Du afslutter uddannelsen med et speciale. Her kommer du til at arbejde med et akademisk emne efter eget valg. Du kan enten lave et eksperimentelt speciale eller arbejde med teoretisk analyse.

Uddannelsen kan være opbygget på to måder, afhængigt om du skriver et speciale på 30 eller 45 ECTS:

Speciale 30 ECTS

 

Speciale 45 ECTS

 

     Obligatorisk kursus
     Valgfrit kursus