Fagelementer

Herunder kan du læse en uddybende beskrivelse af de forskellige fagelementer.

Kommunikation og samarbejde i organisationer (15 ECTS)

I løbet af kurset introduceres du til en række teoridannelser om forholdet mellem organisation, kommunikation og computerstøttet  samarbejde. Du lærer at analysere organisatoriske kontekster ud fra kulturelle, politiske, infrastrukturelle og andre perspektiver, og at analysere it-systemers design og brug til understøttelse af organisationers samarbejdsrelationer, udvikling og målsætninger. Kurset giver grundlæggende teoretisk viden, som du får brug for i de mere praktisk orienterede kurser på uddannelsen.

Konceptudvikling og innovation (15 ECTS)

Du udbygger dine kompetencer i at analysere forholdet mellem kommunikative problemstillinger og innovative it-tekniske løsninger i samarbejde med virksomheder og har fokus på forretningsudvikling og værdiskabelse Du lærer at indgå i samarbejde med it-specialister og andre faggrupper om konceptudvikling, design og implementering af it-systemer, og du får erfaring med at tilrettelægge og lede komplekse innovationsprocesser.

Data mining og visualisering af netværksbaseret kommunikation (15 ECTS)

På kurset lærer du at bruge nye metoder til at udføre empiriske undersøgelser med udgangspunkt i big data fra komplekse it-systemer. Kurset lærer dig at anvende avancerede kvantitative metoder til at identificere, visualisere og fortolke brugsmønstre fx i en virksomheds eller en bestemt samfundsgruppes brug af intranet og internet. Oftest arbejder de studerende med datasæt fra en samarbejdende virksomhed.

Digitale platformer, medier og kommunikation (15 ECTS)

På dette kursus lærer du at analysere, forklare og vurdere de kulturelle, politiske og økonomiske aspekter af den digitale udvikling, herunder især fremvæksten af transnationale digitale platforme. Vi diskuterer de udfordringer, som denne udvikling medfører for borgere, virksomheder, offentlige myndigheder og demokratiske institutioner. Derudover får du forståelse for, hvordan it kan understøtte virksomheders udvikling af forretningsprocesser, varer og tjenesteydelser på politisk og etisk ansvarlige måder. 

Kandidattilvalg, projektorienteret forløb og/eller valgfrie emner (i alt 30 ECTS)

Her har du mulighed for at tone din uddannelse i en bestemt retning. Du kan vælge at tage tilvalgskurser på andre danske eller udenlandske kandidatuddannelser, eller du kan tage et valgfrit emne på 15 ECTS og et projektorienteret forløb (praktik) på 15 ECTS på kommunikation og it eller et projektorienteret forløb på 30 ECTS-point fx. kombineret med et udlandsophold. Du kan også deltage i et specialeforberedende forløb på 15 ECTS, hvor du får mulighed for allerede på 3. semester at dykke ned i dit specialeemne.

I det valgfrie emne på 15 ECTS-point skal du afgrænse og behandle en kommunikations- og it-faglig problemstilling, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne, forholde dig kritisk til dine egne teoretiske og metodiske valg og formidle en problemstilling.

I det projektorienterede forløb (uanset om det er på 15 eller 30 ECTS-point) gennemfører du forløbet på en offentlig eller privat arbejdsplads ved hhv. 3 og 5 måneders fuldtidsarbejde. Under forløbet skal du vise dig i stand til at analysere og reflektere over det, redegøre for arbejdsstedets interne og eksterne forhold, relatere forløbet til relevante teorier og metoder inden for medievidenskab og datalogi og redegøre for betydningen af kommunikation og it i relation til arbejdsstedet.

Speciale (30 ECTS)

Under arbejdet med dit speciale skal du vise dig i stand til at udarbejde en videnskabelig analyse af en afgrænset problemstilling inden for kommunikation og it med brug af medievidenskabelige og datalogiske teorier og metoder, hvorunder du skal reflektere kritisk over relevante teoretiske og metodiske valg i forhold til en konkret problemstilling. Specialer i Kommunikation og it kan laves i samarbejde med virksomheder og andre interessenter og praktiske it-problemstillinger, men det kan også være drevet af en teoretisk eller empirisk interesse i fx automatiseret beslutningstagen, influencer kommunikation, chatbots eller data mining.