Studerende fortæller
Læs de studerendes egne erfaringer med studielivet på kemiuddannelsen. De giver gode råd og fortæller, hvordan de oplevede studiestarten, om deres motivation for at læse kemi, og hvad de gerne vil med uddannelsen.
Sigrid: "Studiestarten gav ro i maven"
Sigrid, du læser på første år af kemiuddannelsen. Hvad fik dig til at starte på studiet?
Året inden jeg startede på kemi, begyndte jeg på et andet studie, men fandt i undervisningen ud af, at det virkeligheden var kemien, jeg synes var sjovest. Jeg havde lyst til at kunne nørde helt ned i detaljen, og den blanding af praksis og teori der er i kemi, gør undervisningen super varieret og spændende.
Hvordan synes du, din studiestart har været?
Studiestarten gav mig et rigtig godt grundlag for at begynde at læse og har gjort, at jeg kender mine medstuderende på hele årgangen og ikke kun dem fra mit eget hold. Allerede under kickstarten begyndte jeg at lære mange af de andre at kende, og det gav mig rigtig meget ro i maven. Studiestarten og rusturen var nogle helt vildt sjove og intense dage med rigtig meget fart på, men der var også tid til at hygge og koble af.
Hvilket råd vil du give en, der overvejer at starte på kemi?
Mit bedste råd er at huske, at man kan gøre studiet til sit helt eget. Man administrer meget af sin egen tid, og der findes masser af foreninger og fællesskaber, man kan opsøge, så man kan engagere sig i det, man selv brænder mest for.
Jeroen: "Stress ikke for meget over studiet"
Du læser på tredje år af uddannelsen. Hvordan er det sociale liv?
Det sociale liv er omfattende. Stemningen er, at man hænger ud på tværs af årgangene, fra 1.-års helt op til ph.d-studerende. Det er både, når der er fredagsbar, men også i læseferien hvor vi læser op sammen, selvom vi har forskellige eksaminer. Vi spiser også tit aftensmad sammen i frokoststuen – det er vildt hyggeligt! Udenfor uni ses vi ofte, blandt andet på Roskilde Festival, hvor vi har vores egen camp. Der er selvfølgelig vennekredse, men der er aldrig nogen, jeg ikke snakker med.
Hvilke råd ville du give til en studerende, der skal igennem første år?
Man skal ikke stresse for meget over studiet; ikke tænke for meget på at få læst absolut alle lektier, man har for. Fokusér på at få snakket med nogle af de andre studerende og sid ikke med næsen nede i bøger hele tiden. Jeg tror, at det i sidste ende er dine venner og bekendte på uni, der hjælper mest med, at du klarer dig igennem studiet og hygger dig.
Hvad fik dig til netop at vælge kemi?
Jeg fandt ud af, at kemi var sjovt og spændende i gymnasiet. Jeg havde en lærer, som stillede mange spørgsmål omkring, hvordan forskellige materialer og kemiske stoffer er bygget op og agerer. Med det i bagagen fik jeg lov også lov at rode lidt med metallisk natrium, som reagerer meget kraftigt med vand, dog under min lærers opsyn. Alt det fik mig til at interessere mig mere for kemi, da det essentielt set forklarer, hvordan verden fungerer.
Marie: "Jeg vil gerne gøre en forskel"
Marie, du læser på første år af kandidatuddannelsen i kemi. Hvad kunne du godt tænke dig at bruge din uddannelse til?
Jeg vil først og fremmest bruge min uddannelse til at lære at tilegne mig viden. Det er nok lidt af en kliché, men jeg vil gerne gøre en forskel. Se, at de ting, jeg finder ud af, har en betydning for en større gruppe af mennesker. Om jeg ender inden for medicinalindustrien eller en anden sektor betyder ikke så meget for mig, så længe jeg kommer ud et sted, hvor jeg føler mig tilpas.
Hvad har været den største udfordring ved at tage din uddannelse?
Det har nok været at lære at prioritere min tid. På en universitetsuddannelse er du selv ansvarlig for din egen læring, og det kræver en del disciplin, når andre ting, fx det sociale, nogle gange trækker mere i dig. Men modsat var det også en udfordring at acceptere, at man ikke behøver at læse alt inden alle forelæsninger – det var jeg selv vant til at gøre fra gymnasiet.
Hvordan er det faglige liv på studiet?
Det er rigtigt godt. Både studerende fra ens egen årgang, samt de ældre årgange, er gode til at hjælpe hinanden fagligt. Det er rart, at det ikke er en konkurrencepræget uddannelse, men en uddannelse med fokus på læring og forståelse. Der er desuden et relativt afslappet forhold mellem studerende, undervisere og vejledere. Det skaber både en god stemning, men gør også at man i mindre grad er bange for at lave fejl.