Studerende fortæller
Engagerede undervisere, høj fleksibilitet og faglig udfordring er nogle af de ting, som tidligere og nuværende studerende fremhæver ved kandidatuddannelsen i STEM-undervisning.
Læs her, hvorfor Emilie, Kerstin, Anja og Emil har valgt at tage uddannelsen.
Emilie: "Virkelig engagerede undervisere"
Emilie er nyuddannet lærer og ville læse videre efter sin barsel. Hun valgte at læse uddannelsen på fuld tid, men bruger også tid ved siden af på at starte en friskole.
Det mest interessante ved uddannelsen er det tværfaglige. At man kombinerer matematik og det naturfaglige og engineering-tankegangen, var det, der fangede mig til at starte med, for det har været min interesse længe.
De undervisere vi har haft har været virkelig engagerede, men også rigtig meget inde i det faglige. Og så er det vores opgave at forsøge at skabe sammenhæng mellem de forskellige fag. Det synes jeg har været rigtig fedt. At man får nogle undervisere, der er eksperter inden for hvert område, og selv kan sætte det sammen.
Fleksibiliteten er rigtig vigtig for mig. Det passer mig rigtig godt, at man kun skal møde op to dage hver anden uge, så jeg selv kan strukturere min tid og få det planlagt ind i alle de andre ting, jeg har gang i.
Jeg tog uddannelsen, fordi jeg ville blive klogere på den nyeste forskning inden for naturfags- og matematikdidaktik. Og det tænker jeg, at jeg vil bruge i den friskole, jeg er ved at starte. Personligt vil jeg gerne arbejde videre inden for forskningsverdenen. Så jeg har brugt uddannelsen til at blive inspireret til, hvad jeg synes kunne være spændende at forske videre i.
Kerstin: "Du får den nyeste viden"
Kerstin læser STEM-undervisning som en erhvervskandidatuddannelse over fire år. Hun har undervisning en gang om ugen, skiftevis som fysisk undervisning og i studiegrupper, hvor man arbejder med projekter.
Læsning foregår, når jeg har tid, og det skriftlige arbejde laver jeg typisk i weekender og om aftenen. Men jeg synes egentlig, det hænger fint sammen med mit arbejde.
Indholdet i uddannelsen passer godt med mit arbejde som science-koordinator, men jeg hører også fra dem, der har en lærerstilling, at de kan koble vores opgaver på deres arbejde, fordi de fx skal udvikle og afprøve et undervisningsforløb. Så man kan sagtens koble uddannelsen sammen med det, man ellers laver. Jeg arbejder 25 timer, og så er der stort set lige så meget studiearbejde ved siden af.
Personligt havde jeg brug for at blive udfordret på min faglighed og få ny viden ind, særligt på STEM-området. Fokus på STEM bliver jo understreget fra både industrien og ministeriet, og jeg trængte til at få udfordret den viden, jeg havde i forvejen. Og på den her uddannelse får jeg den absolut nyeste viden.
Undervisningen er bygget op, så vi har forskere som undervisere, og det er rigtig fedt. For så får vi den nyeste viden og kan bruge den direkte ind i vores undervisning eller skoleudvikling. Vi har kontakt til frontforskning, og vi finder ud af, hvordan frontforskning kan laves om til aktuelle undervisningsforløb.
Jeg vil helt klart anbefale, at man kigger sin ledelse dybt i øjnene og siger, at det her vil jeg. For det virker og det giver noget. Og det er både, mens man er i gang med uddannelsen og bagefter.
Anja: "Vi har fået et rigtig godt sammenhold"
Anja valgte at læse den toårige kandidatuddannelse som et fuldtidsstudie, fordi hun gerne ville have tiden til at fordybe sig i faget. Hun valgte simpelthen at sige sit job som skolelærer op og flytte til Fyn.
Det bedste for mig er at blive opdateret inden for et område, der interesserer mig, og have de undervisere, som ved allermest inden for deres felt i Danmark. De kommer jo fra alle mulige universiteter og professionshøjskoler, og afholder forskellige kurser, og det synes jeg er mega fedt.
Det har været overraskende, hvor mange forskellige tilgange vi har til uddannelsen. Vi kommer med forskellige baggrunde og motivation for at tage uddannelsen, men vi brænder alle sammen for hver vores område.
Vi kan supplere hinanden på mange forskellige måder. Nogen kommer med rigtig mange års erfaring, andre har ikke så meget erfaring, og jeg ligger lidt i midten. Det giver en fin dynamik på holdet, at vi hver især har noget at bidrage med og kan lære af hinanden.
Det betyder også, at der er et rigtigt godt sammenhold, og jeg har fået et netværk på tværs af landet, fordi vi kommer mange forskellige steder fra. Uddannelsen er struktureret på den måde, at vi har undervisning på bestemte dage, hvor vi mødes i Odense. Så vi lærer hinanden at kende, selvom man ikke behøver at flytte til byen, som jeg har gjort.
Jeg har ikke som sådan et mål med uddannelsen eller en drøm om, at det skal bringe mig et nyt sted hen. Jeg er utrolig glad for at undervise, så det her er en opgradering for min egen skyld. Der er helt unikt at kunne fordybe sig i det i to år, så jeg er utrolig glad for at have valgt uddannelsen.
Emil: ”Du får dybere tanker om undervisning”
Emil havde ti års erfaring som lærer, inden han startede på STEM-undervisning. Det gav ham en endnu større glæde ved at læse uddannelsen, fordi han med det samme så, hvordan det han lærte kunne bruges i praksis.
Når du kommer med erfaringerne, så har du noget at bygge videre på, og du får nogle dybere tanker om undervisning. Det er det, der gør uddannelsen fantastisk.
Der var ting, jeg gjorde i min undervisning, som jeg vidste virkede. Jeg vidste bare ikke, at der var en teori, der beskrev det. Og det har gjort mig i stand til at gå ind og lave ændringer, der har gjort min undervisning endnu bedre.
Med den her uddannelse er jeg blevet specialiseret i at kigge efter de rigtige ting, så jeg kan lave kvalificerede rettelser og ændringer i min undervisning, så eleverne får mere ud af det – i stedet for at bruge min mavefornemmelse.
For mit vedkommende var målet med uddannelsen ikke et nyt job. Min motivation har fra starten været at få pirret min nysgerrighed og udviklet min faglighed. At gøre mig selv bedre inden for mit område.
Uddannelsen har virkelig inspireret mig meget i retning af at forske eller dykke ned i større projekter, men det var ikke min tanke fra starten. Jeg gjorde det faktisk lidt som en hobby, fordi jeg kunne se mening i det. Det er også den uddannelse, jeg har fået de bedste karakterer i. Simpelthen fordi jeg syntes, det var sjovt.