Studerende om studiet
Sandra Brunkow Rasmussen og Caroline Nathansen læser begge på kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling. Her fortæller de, hvorfor de valgte kandidaten og hvad de synes, er det bedste ved uddannelsen.
Hvorfor valgte du KA-uddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling?
Uddannelsen ligger i direkte forlængelse af min bachelor, som jeg har været glad for. Men det har været svært for mig at vælge mellem den ene eller den anden profil (informationsvidenskab eller kulturformidling), for det er to-delingen i uddannelsen, der tiltaler mig mest. Med en KA i informationsvidenskab og kulturformidling får du en bred profil, når du kommer ud i erhvervslivet, og det tiltaler mig meget.
Hvad er det allerbedste ved uddannelsen?
Det bedste ved uddannelsen er diversiteten. Det, at man selv kan forme uddannelsen i den retning, der interesserer én mest. Det er attraktivt, at der er hele semestre med mulighed for valgfag på andre institutter eller universiteter. Der er endda også mulighed for praktik- eller udenlandsophold. På den måde giver det den studerende rig mulighed for at undersøge sit interessefelt og udforske andre vinkler og studieområder. Samtidig var det nemt at finde et studiejob. Det er utrolig fedt med et studie, hvor feltet og arbejdslivet ser en fordel ved at have os studerende som studentermedhjælpere. Jeg har selv haft tre forskellige studiejob, som alle har lært mig ting og givet mig kvalifikationer, som studiet ikke kan. Kombinationen med arbejde og studie passer mig perfekt.
Er der noget, der har overrasket dig?
Det har overrasket mig, at engagementet fra undervisernes side har været ligeså højt - hvis ikke højere - som på bacheloren. Der er overordnet en gensidigt respekt og et ønske om at lære og ikke mindst blive klogere.
Hvad er den bedste oplevelse, du har haft på uddannelsen
Nogle af de bedste oplevelser, jeg har haft, er de mundtlige eksaminer. Det kan godt lyde underligt, men jeg har efter mine snart fire år på et universitet, fundet ud af, at en mundtlig eksamen godt kan være lærerig. Når der både fra undervisers og den studerendes side er engagement, selvstændighed samt nysgerrighed for vores fag, så er mundtlige eksaminer faktisk den bedste mulighed for at praktisere sin viden. Jeg har haft eksaminer, hvor følelsen bagefter har været, at man var ligeværdige i eksamensrummet. Hvor man som studerende havde ligeså meget at byde ind med som underviseren. Det er virkelig fedt!
Hvorfor valgte du KA-uddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling?
Jeg valgte uddannelsen, fordi jeg før havde læst historie og interesserede mig mest for de institutioner, der formidler den historiske og kulturelle viden. Kandidaten her gav mig mulighed for at fokusere på den kommunikative del og samtidig introducere mig til nogle af de andre områder, (ud over historie), der er med til at producere og formidle kultur. Det virkede som en uddannelse, hvor jeg fik et godt overblik, men stadig med mulighed for at dykke ned i den enkelte type af kulturformidling, der interesserer mig.
Hvad er det allerbedste ved uddannelsen?
For mig er det de dygtige undervisere, der er engagerede og med til at give indsigt i mange forskellige retninger af faget. Desuden synes jeg, at vores hold har været fyldt med folk, der er diskussionslystne og nysgerrige, hvilket er virkelig fedt! Der er desuden en god blanding af studerende, der har taget en bachelor ved instituttet og folk "udefra" - det giver en rigtig god dynamik. Det er fedt, at der er en tværfaglig fornemmelse i kandidaten, så man virkelig kan få nuanceret en problemstilling.
Er der noget, der har overrasket dig?
Blandingen af folk har overrasket mig. Når folk kommer med forskellige uddannelsesbaggrunde giver det virkelig interessante samtaler. Desuden har uddannelsen gjort mig opmærksom på, hvor stort det kulturelle felt er, og hvor meget, der påvirkes af f.eks. kulturpolitik. Det har overrasket mig, at faget alligevel var så bredt. Og det er virkelig en force, at vi kan undersøge emner med hjælp fra sociologi, psykologi, etnografi osv.
Fortæl om den bedste oplevelse, du har haft på uddannelsen
Jeg kan ikke pege på en enkelt oplevelse, men mere en kæde af reaktioner. Når man har et emne eller en tekst i ét fag, som viser sig at være relevant for det andet fag. Eller man læser om den samme problemstilling i avisen - eller selv oplever den, når man er ude og være kulturel. Det er en følelse af, at der er en rød tråd i faget, som jeg f.eks. har manglet en smule, da jeg læste historie.