Oprettelse af brugerkonto for udenlandske studerende


Hvis du kommer fra udlandet, eller ikke ønsker at bruge et dansk universitetslogin eller NemID, kan du oprette dig selv med en brugerprofil særligt til den digitale ansøgningsportal.

Opret en brugerkonto

For at oprette din brugerkonto skal du på velkomstsiden klikke på knappen ”Opret mig som bruger”.

Du vil så blive bedt om en række oplysninger: Navn, Statsborgerskab,
E-mailadresse, Dokumentation for identitet, og CPR-nummer.

Navn: Det er vigtigt at du skriver dit juridiske navn præcis som det står i dit pas, da det er med dette navn at du vil blive indskrevet i universitetets systemer hvis du bliver optaget.

Statsborgerskab: Vælg dit juridiske statsborgerskab, dvs. den nation som dit pas eller nationale identifikationsdokumenter stammer fra.
Hvis du har mere end et statsborgerskab, og et af disse er inden for EU/EØS, så skriv dette statsborgerskab, da om dit statsborgerskab er inden for EU/EØS eller ej afgør om du skal betale studieafgift eller ej.

E-mail: Vigtigt! Det vigtigste ved oprettelsen af en brugerkonto er at du vælger den rigtige e-mailadresse. Den e-mailadresse du vælger vil identificere dig i systemet fremover, al kommunikation vil blive sendt til den, og den kan kun ændres ved henvendelse til universitetet.
Hvis du vælger en e-mailadresse, og derefter mister din adgang til den, vil du ikke længere få besked når du har nye beskeder i portalen, med mindre du kontakter os for at få din e-mailadresse ændret.

Dokumentation for identitet: Upload en kopi af dit pas med billede og legitimationsoplysninger. Hvis du ikke har et pas, så upload en kopi af dine nationale identifikationsdokumenter, som skal indeholde dit fulde navn, billede, fødselsdato og statsborgerskab.

CPR-nummer / Nationalt ID: Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, vil du blive bedt om at oplyse fødselsdato, køn, nationalt-id og din adresse. I feltet ”Nationalt-id” kan du indtaste dit nationale ID-nummer, der svarer til et dansk CPR, hvis du har et.

Adresse: Skriv din nuværende adresse, og hvis den ligger uden for Danmark skal du skrive Postnummer og By i felterne til højre, ikke til venstre.

Aktivér din brugerkonto

Når du har indtastet dine oplysninger og klikket ”Opret”, sender systemet en aktiveringskode til den mailadresse, du har opgivet. Du skal nu aktivere kontoen via et link i mailen, du får tilsendt.

Der er en risikofor at mailen bliver sorteret fra som uønsket post af dit spamfilter, så kontroller din mappe med uønsket post og godkend afsenderen no-reply@ufm.dk som en sikker afsender.

Bemærk! Dette link kan kun bruges når du opretter din konto, fremover vil du skulle logge ind gennem et link til tjek af status på dine ansøgninger.

Når du klikker aktiveringslinket, bliver du bedt om at vælge en ny adgangskode til kontoen.

Bemærk! Hvis du har problemer med at aktivere din brugerkonto, så læs sektionen om loginproblemer på denne side.

Log på som selvoprettet bruger for første gang

Efter at du har valgt et nyt password, vil du blive taget til login skærmbilledet. Her skal du indtaste din e-mailadresse og det nye password du har valgt.

Når du så klikker ”Log ind”, vil du på en grøn WAYF side blive bedt om at acceptere at den information WAYF har indhentet omkring dig gennem din brugerprofil bliver overført til portalen. Når du har godkendt dette, vil du blive taget til din personlige startside i den digitale ansøgningsportal.

Hvis du har problemer med at systemet ikke beder dig om din mailadresse, men om et KU brugernavn, så læs følgende side om almindelige loginproblemer.


Tilbage til forrige side          Op til menusiden          Videre til næste side