Kvote 2 på biologi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på biologi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til biologi på Københavns Universitet.

biologi modtog vi 257 ansøgninger til 20 kvote 2-pladser. 92 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 28 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste konkret kendskab til uddannelsen ved for eksempel at nævne fag og arbejdsformer.
  • at ansøgerne viste indsigt i deres styrker og forklarede, hvordan de vil håndtere eventuelle udfordringer ved for eksempel at nævne strategier til at løse dem.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne på en overbevisende måde redegjorde for, hvorfor det netop er biologi, de søger ind på. Det gjorde de blandt andet ved at komme med konkrete eksempler på deres studieparathed, på biofaglige interesser og ved at kunne begrunde deres valg i forhold til andre biofaglige uddannelser.
  • at ansøgerne fortalte, hvad de tager med ind på biologi fra deres ungdomsuddannelse, aktiviteter eller interesser fra for eksempel sabbatår.
  • at ansøgerne viste, at de havde en realistisk fornemmelse for, hvad det vil sige at studere biologi. Det kunne være ved at kende til uddannelsens forskellige elementer eller kernefagligheden i støttefag som kemi og matematik.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste en faglig forståelse for problemstillingen ved for eksempel at nævne og forklare begreber som fotosyntese, respiration og nedbrydning.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var korte, præcise, skrevet på godt flydende dansk, velbegrundede, indeholdt refleksioner og undlod gentagelser.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den matematiske/logiske del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige matematik, grafer og tabeller samt logik og mønstergenkendelse.