Kvote 2 på folkesundhedsvidenskab

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på folkesundhedsvidenskab  

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

På folkesundhedsvidenskab modtog vi 118 ansøgninger til 7 kvote 2-pladser. 44 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 30 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste forståelse for folkesundhedsvidenskabs tværfaglighed, bredde og faglige retninger ved for eksempel at beskrive, hvordan folkesundhedsvidenskab adskiller sig fra andre uddannelser.
  • at ansøgerne viste relevant brug og kobling af fagenes indhold og læringsmål for eksempel via refleksion over karrieremuligheder.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over relevante studieteknikker på studiet som for eksempel læsning, studiegrupper, holdtimer og interaktion med underviser.
  • at ansøgerne medtog tidligere erfaringer, som er relevante i forhold til folkesundhedsvidenskab. Det kunne være fra projektarbejde, med tværvidenskabelighed eller fra specifikke fag fra gymnasiet.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kunne beskrive grafen korrekt og udvælge den relevante information fra problemstillingen.
  • at ansøgerne kunne reflektere over relevante sundhedsmæssige forebyggelsestiltag ved for eksempel at diskutere fordele og ulemper i et større samfundsmæssigt perspektiv ud fra opgavens forebyggelsestiltag.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne formulerede deres pointer tydeligt og svarede på alle dele af spørgsmålet. Ansøgerne brugte termer og begreber korrekt ud fra en logisk akademisk argumentation.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.