Kvote 2 på forsikringsmatematik

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på forsikringsmatematik 

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til forsikringsmatematik på Københavns Universitet.

forsikringsmatematik modtog vi 161 ansøgninger til 8 kvote 2-pladser. 30 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 40 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste et præcist kendskab til uddannelsens opbygning, til det, der bliver undervist i på forsikringsmatematik, og til de faglige krav. Det gjorde de for eksempel ved at fortælle om deltagelse i Åbent Hus eller ved at vise motivation for at lære at bruge statistik og modeller til at forudse de mest sandsynlige fremtidsmuligheder.
  • at ansøgerne relaterede deres forventninger til egen læring og til det faglige indhold på uddannelsen ved at nævne faglige emner på uddannelsen og ved at forklare med personlige eksempler. Det kunne for eksempel være deltagelse i Georg Mohr, men det kunne også være, hvordan de har interesseret sig for eller arbejdet med emnerne i job, uddannelse eller fritid.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne ud fra eksempler på egne erfaringer, kompetencer og viden begrundede, hvordan de har strategier til at klare uddannelsens faglige indhold, studieform og metoder. Det gjorde de for eksempel ved at være klar over, at undervisningsstrukturen består af 4 blokke per år, at der er meget lidt valgfrihed, at der ofte er eksamener, der kan give en del pres, og at uddannelsen er tidskrævende. Dertil forklarede de, hvad de skal øve sig på.   
  • at ansøgerne beskrev fordele og ulemper ved for eksempel blokstruktur, gruppearbejde og individuelle eksamener.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne forklarede, at den eksponentielle funktion er nyttig både i ren og anvendt matematik, og at den hjælper med at modellere mange fænomener, da den er løsningen af en meget almindelig differentialligning.
  • At ansøgerne ikke hævdede, at noget er sikkert uden bevis.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var sprogligt gode, skrevet i simple konkrete sætninger og havde en klar argumentation.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i faget Matematik A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den matematiske/logiske del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige matematik, grafer og tabeller samt logik og mønstergenkendelse.