Kvote 2 på idræt og fysisk aktivitet

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på idræt og fysisk aktivitet

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til idræt og fysisk aktivitet på Københavns Universitet.

idræt og fysisk aktivitet modtog vi 212 ansøgninger til 26 kvote 2-pladser. 105 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste tydeligt og konkret kendskab til uddannelsens kursusindhold, til faglige emner såsom humanfysiologi, idrætsvidenskab og humanistisk samfundsvidenskab og til uddannelsens kobling af praksis-teoretiske kurser. Dertil forklarede de, hvordan emner og fag matcher deres interesse for idræt og fysisk aktivitet.
  • at ansøgerne forklarede, hvordan uddannelsens indhold og tværvidenskabelige profil kan bruges i et fremtidigt job. De skrev for eksempel om, hvordan træningsfysiologisk, idrætspsykologisk og praktisk viden om motorisk indlæring fra uddannelsen vil være relevant i et fremtidigt job som idrætskonsulent for udsatte børn og unge.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne lavede en velbegrundet vurdering af egne faglige og studietekniske kompetencer, der vil hjælpe dem og deres medstuderende med at gennemføre uddannelsen, og som kan bidrage til et godt studiemiljø. I vurderingen kunne de for eksempel forklare, hvordan tidligere uddannelser/kurser har givet specifik idrætsfaglig viden, beskrivelse af idrætspraktiske evner, gode samarbejdsevner, evner til at arbejde struktureret og målrettet og til at give og modtage konstruktiv feedback.
  • at ansøgerne koblede fagrelevante meritter og kompetencer til studielivet og viste studieparathed.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne beskrev konkrete idrætsaktiviteter praktiseret i årene med corona-restriktioner, der kan inspirere til øget deltagelse i idræt i dag. Det kunne være træningsfællesskaber online, udendørs træningsaktiviteter som skov-, strand- og parktræning og hjemmestyrketræning med simpelt hjemmelavet træningsudstyr.
  • at ansøgerne beskrev specifikke fysiologiske træningsadaptationer såsom øget kondition, udholdenhed, styrke, muskelmasse, sænket hvilepuls og vægttab. Dertil reflekterede de over, hvordan åbningen af foreningslivet kan have hjulpet på børns mistrivsel via genskabelse af sociale relationer, fællesskaber, idrætsforankret identitet og øget psykisk og fysisk velvære.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var skrevet i et tydeligt og letlæseligt sprog med brug af korrekte fagtermer såsom kondital, iltoptagelse, muskelstyrke, sociale fællesskaber, spilforståelse, gruppedynamik, motorisk indlæring, og at de havde præcis argumentation og velbegrundet refleksion.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.