Kvote 2 på matematik-økonomi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på matematik-økonomi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til matematik-økonomi på Københavns Universitet.

matematik-økonomi modtog vi 124 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 46 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 32 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste, at de ved, hvad der bliver undervist i på matematik-økonomi, og havde kendskab til de faglige krav. Det kunne for eksempel være fra deltagelse i Åbent Hus eller fra KU’s podcast om matematik-økonomi. Det kunne også være en udtrykt fornemmelse for vigtigheden af studiegruppernes rolle i uddannelsen eller ved at vise motivation for at lære at bruge statistik og modeller til at forudse de mest sandsynlige fremtidsmuligheder.
  • at ansøgerne koblede deres forventninger til egen læring til det faglige indhold på uddannelsen. Det gjorde de for eksempel ved at nævne faglige emner på uddannelsen og forklare ud fra personlige eksempler, hvordan de har interesseret sig for eller arbejdet med emnerne i job, uddannelse eller fritid.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne ud fra eksempler på egne erfaringer, kompetencer og viden forklarede, hvordan det giver strategier til at klare uddannelsens faglige indhold, studieform og metoder. Det gjorde de for eksempel ved at være klar over, at undervisningsstrukturen består af 4 blokke per år, at der er meget lidt valgfrihed, at der ofte er eksamener, der kan give en del pres, og at uddannelsen er tidskrævende. I den forbindelse forklarede de også, hvad de skal øve sig på.
  • at ansøgerne beskrev fordele og ulemper ved for eksempel blokstruktur, gruppearbejde og individuelle eksamener.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne forklarede, hvordan de kan bruge statistik og matematik i fysik, økonomi, finans og medicinindustri til at studere variationer og udvikling af processer.
  • at ansøgerne ikke hævdede, at noget er sikkert uden bevis.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var sprogligt gode, skrevet i simple konkrete sætninger og havde en klar argumentation.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i faget Matematik A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den matematiske/logiske del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige matematik, grafer og tabeller samt logik og mønstergenkendelse.