Kvote 2 på medicin (København)

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på medicin

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til medicin (København) på Københavns Universitet.

På medicin (København) modtog vi 2.323 ansøgninger til 55 kvote 2-pladser. 232 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 40 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til uddannelsen ved for eksempel at beskrive konkrete fag og indhold og reflektere over, hvordan fagene er relevante på et generelt og et personligt plan.
  • at ansøgerne ud fra deres viden om uddannelsen var i stand til at reflektere over egne interesser og drømme.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over, hvad et skuffende resultat til eksamen fortæller om deres eget faglige niveau, og hvordan de vil håndtere det efterfølgende.
  • at ansøgerne beskrev, hvordan de kan forbedre resultatet via for eksempel studieteknikker og ved at opsøge hjælp fra forelæser, studiegrupper eller til holdundervisning.

Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over konsekvenser og muligheder for støtte og feedback ved for eksempel at være bevidste om mulige strategier i en presset situation.
  • at ansøgerne viste, at de er klar over, at de kommer til at stå i usikre læringssituationer, hvor de skal være bevidste om at være professionelle over for patienten.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne svarede på det konkrete spørgsmål i et korrekt og velstruktureret sprog. De bedste svar var sammenhængende og underbygget med konkrete eksempler.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.