Kvote 2 på medicinalkemi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på medicinalkemi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til medicinalkemi på Københavns Universitet.

medicinalkemi modtog vi 123 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 31 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kom med konkrete eksempler på, hvorfor lige netop uddannelsen i medicinalkemi er spændende og relevant for dem.
  • at ansøgerne beskrev detaljer om uddannelsen, der viste, at de havde sat sig ind i indhold og opbygning, og forklarede, hvordan detaljerne passede med deres faglige motivation.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne var reflekterede ved at basere deres faglige overvejelser på overvejelser om uddannelsens indhold.
  • at ansøgerne viste indsigt i, hvilke faglige discipliner der fylder mest på uddannelsen, og at de havde en realistisk idé om det niveau, uddannelsen forventer af de studerende på baggrund af adgangskravet i Matematik A med mindst 7,0 i gennemsnit.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne havde basal viden om atomer og kendskab til funktionelle grupper.
  • at ansøgerne havde viden om molekylers illustration og stereokemi.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var klare, kortfattede, entydigt fremstillet, og at der var brugt faglige udtryk.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Matematik A og Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.