Kvote 2 på odontologi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på odontologi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til odontologi på Københavns Universitet.

På odontologi modtog vi 954 ansøgninger til 36 kvote 2-pladser. 137 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 34 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation, kendskab til uddannelsen og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til uddannelsen og dens faglige færdigheder ved for eksempel at inddrage forskellige tilgange til patienter og vise interesse for indholdet i den praktiske og kliniske undervisning på uddannelsen.
  • at ansøgerne koblede flere videnskabelige retninger på deres svar for eksempel samfundsvidenskabelige, biologiske og kliniske retninger.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kendte til uddannelsens indhold og opbygning ved for eksempel at komme ind på uddannelsens måde at kombinere teori og praksis på.
  • at ansøgerne havde fokus på fællesskabet og på, hvad det kræver af fælles ansvar at lave gruppearbejde. Det kunne for eksempel være prioritering og tilrettelæggelse af studiet, og hvordan de kan balancere studie og fritid.

Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne lavede en præcis vurdering af den faglige opgave og beskrev relationen mellem kost og pH i spyttet.
  • at ansøgerne var opmærksomme på kontakten til patienter. De bedste svar indeholdt bevidsthed og refleksioner om håndtering af patienter.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne besvarede det aktuelle spørgsmål kort og præcist i et korrekt og letforståeligt sprog.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i to af fagene Fysik B og Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.