Kvote 2 på samfundsfag

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på samfundsfag

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til samfundsfag på Københavns Universitet.

På samfundsfag modtog vi 279 ansøgninger til 3 kvote 2-pladser. 19 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 42 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab og motivation i forhold til det særlige ved uddannelsen i samfundsfag. For eksempel beskrev ansøgerne uddannelsens faglighed og karrieremuligheder.
  • at ansøgerne viste, at de havde sat sig ind i uddannelsens faglighed herunder fag, forløb, karriere og job.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne var bevidste om balancen i studielivet. For eksempel beskrev ansøgerne både deres eget og gruppens ansvar, når man skal lære.
  • at ansøgerne reflekterede over, hvilke problematikker man kan møde, når man er studerende. Det kunne for eksempel være i sociale sammenhænge, til eksaminer og i fritiden.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne via nuanceret og faglig stillingtagen diskuterede de forskellige forhold i spørgsmålet. Det gjorde de for eksempel ved at bruge relevante begreber og perspektiver inden for uddannelsen.
  • at ansøgerne viste en god og reflekteret balance i deres svar og var specifikke i forhold til deres pointer og argumenter, mens de fastholdt overblikket over det samlede svar.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved at have en god struktur og en rød tråd gennem korrekt sprog og uden unødvendige ord og styrkemarkører.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.