Kvote 2 på tandpleje

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et mundtligt interview. Du modtager en invitation med tid og sted, hvis du går videre til interviewet.

Kvote 2-kriterier på tandpleje

Vi vurderer dine prøveresultater og dine interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til tandpleje på Københavns Universitet.

På tandpleje modtog vi 506 ansøgninger til 39 kvote 2-pladser. 112 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og resultaterne fra din kvote 2-prøve var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

De bedste svar udmærkede sig i år ved:

  • at ansøgerne viste faglige færdigheder ved at kende til uddannelsens praktiske og teoretiske elementer og fag. Det gjorde de for eksempel ved at uddybe temaer som sundhedsfremme og forebyggelse samt undersøgelse og diagnosticering.
  • at ansøgerne viste kendskab til uddannelsen ved at fortælle, hvordan den er struktureret og opbygget. Det gjorde de for eksempel ved at beskrive undervisningsformer og uddannelsens længde.
  • at ansøgerne viste faglig motivation ved at inddrage egne erfaringer fra enten anden uddannelse eller fra erhvervserfaring, der relaterede sig til uddannelsen. Det gjorde de for eksempel ved at udvise generel viden om sundhed og håndtering af forskellige menneskers behov for behandling.
  • at ansøgerne viste studiepotentiale ved at have en realistisk forventning til, hvad det vil sige at være studerende på uddannelsen; for eksempel hvad et fuldtidsstudie kræver af fremmøde og egen indsats, og hvordan de kan strukturere og tilrettelægge en hverdag.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne formidlede og argumenterede for deres budskab på korrekt og forståeligt dansk.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.