Kvote 2 på tandpleje
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et mundtligt interview. Du modtager en invitation med tid og sted, hvis du går videre til interviewet.
Kvote 2-kriterier på tandpleje
Vi vurderer dine prøveresultater og dine interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en professionsbacheloruddannelse i Tandpleje.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På tandplejeuddannelsen vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Viden om krop, sygdom og sundhed
- Kendskab til det odontologiske fagområde
- Viden om det danske tandplejesystem
- Viden om tandplejerens arbejdsområde
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til tandpleje på Københavns Universitet.
På tandpleje modtog vi 506 ansøgninger til 39 kvote 2-pladser. 112 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og resultaterne fra din kvote 2-prøve var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
De bedste svar udmærkede sig i år ved:
- at ansøgerne viste faglige færdigheder ved at kende til uddannelsens praktiske og teoretiske elementer og fag. Det gjorde de for eksempel ved at uddybe temaer som sundhedsfremme og forebyggelse samt undersøgelse og diagnosticering.
- at ansøgerne viste kendskab til uddannelsen ved at fortælle, hvordan den er struktureret og opbygget. Det gjorde de for eksempel ved at beskrive undervisningsformer og uddannelsens længde.
- at ansøgerne viste faglig motivation ved at inddrage egne erfaringer fra enten anden uddannelse eller fra erhvervserfaring, der relaterede sig til uddannelsen. Det gjorde de for eksempel ved at udvise generel viden om sundhed og håndtering af forskellige menneskers behov for behandling.
- at ansøgerne viste studiepotentiale ved at have en realistisk forventning til, hvad det vil sige at være studerende på uddannelsen; for eksempel hvad et fuldtidsstudie kræver af fremmøde og egen indsats, og hvordan de kan strukturere og tilrettelægge en hverdag.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne formidlede og argumenterede for deres budskab på korrekt og forståeligt dansk.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.
Tandpleje
-
Læs mere om uddannelsen