Kvote 2 på antropologi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på antropologi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til antropologi på Københavns Universitet.

På antropologi modtog vi 698 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 52 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 41 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne var gode til at redegøre for antropologiens relevans via konkrete og aktuelle problemstillinger. Det gjorde de for eksempel ved at beskrive forventninger til uddannelsens indhold, de specifikke fag og fremtidige jobs.
  • at ansøgerne beskrev deres personlige interesse og motivation for uddannelsen. Det gjorde de for eksempel ved at koble personlige erfaringer til svaret.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne forholdt sig til antropologiske metoders potentiale til at belyse problemstillinger.
  • at ansøgerne reflekterede over, hvordan personlige erfaringer kan bruges til udfordringer på studiet. De forholdt sig for eksempel til egne kompetencer i forhold til det at studere, og hvordan kompetencerne kan bruges til at læse på en videregående uddannelse.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kortfattet og præcist identificerede spørgsmålets centrale pointe og relaterede den til et konkret eksempel. De redegjorde for eksempel for casens kompleksitet og tog en relevant samfundsmæssig problematik med.
  • at ansøgerne viste forståelse for hele den fremlagte case ved at svare konkret og detaljeret på det faglige spørgsmål.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgeren kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i to af fagene Engelsk A eller Engelsk B og Historie B eller Samfundsfag indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.