Kvote 2 på antropologi
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på antropologi
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På antropologi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Gode sproglige kompetencer i dansk, engelsk og fremmedsprog, mundtligt og skriftligt – herunder sprogforståelse, sproglig bevidsthed
- Lyst og evne til at læse vanskelige videnskabelige tekster på dansk og engelsk
- Evnen til at reflektere kritisk over samfundsmæssige problemstillinger
- Evnen til at reflektere kritisk over de forskellige roller, kultur spiller i det danske samfund.
Interesse og kundskab i digitale metoder kan være en fordel.
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Kvote 2-vurdering 2023
Hvis du søgte om optagelse i kvote 2 i år og fik afslag på din ansøgning, kan du her se, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til antropologi på Københavns Universitet.
På antropologi modtog vi 533 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 45 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 39 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen foretog en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. Din interviewbesvarelse, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og evt. supplering og din kvote 2-prøves resultater indgik i vurderingen.
Sådan vurderede vi din interviewbesvarelse
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen af din interviewbesvarelse.
I spørgsmål 1, som undersøgte kriteriet faglig motivation, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne var gode til at redegøre for antropologiens relevans igennem konkrete, aktuelle problemstillinger
- at ansøgerne beskrev deres personlige interesse og motivation for antropologuddannelsen ved fx at koble personlige vinkler og erfaringer på besvarelsen.
I spørgsmål 2, som undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over, hvordan egne erfaringer kan anvendes på antropologiske problemstillinger – fx ved at forholde sig til egne kompetencer i forhold til at studere, og hvordan disse kan forbedres ved at læse på en videregående uddannelse
- at ansøgerne forholdt sig til uddannelsens indhold ved fx at uddybe, hvorfor de finder uddannelsen spændende, og beskrive en interesse for et fagområde.
I spørgsmål 3, som undersøgte kriteriet faglige færdigheder, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne viste forståelse for hele casen ved at prioritere at svare konkret og detaljeret på det faglige spørgsmål
- at ansøgerne kortfattet og præcist formåede at identificere den centrale pointe og relatere den til et konkret eksempel – fx ved at redegøre for casens kompleksitet og inddrage en relevant samfundsmæssig problematik.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste besvarelser udmærkede sig ved, at ansøgerne formidlede det komplekse indhold på en forståelig og tydelig måde, skrev med ingen eller få grammatiske og sproglige fejl og skabte en balance mellem faglige og personlige engagementer.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Engelsk A (eller B) og Historie/Samfundsfag B indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.
Antropologi
-
Læs mere om uddannelsen
-
Prøv et uddannelsestjek på antropologi