Kvote 2 på audiologopædi
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på audiologopædi
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På audiologopædi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Gode sproglige kompetencer i dansk, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse, sproglig bevidsthed, grammatisk analyse og genrebevidsthed.
- Gode læsefærdigheder i engelsk.
- Matematisk forståelse.
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Kvote 2-vurdering 2023
Hvis du søgte om optagelse i kvote 2 i år og fik afslag på din ansøgning, kan du her se, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til audiologopædi på Københavns Universitet.
På audiologopædi modtog vi 77 ansøgninger til 5 kvote 2-pladser. 25 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 27 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen foretog en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. Din interviewbesvarelse, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og evt. supplering og din kvote 2-prøves resultater indgik i vurderingen.
Sådan vurderede vi din interviewbesvarelse
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen af din interviewbesvarelse.
I spørgsmål 1, som undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne konkretiserede det tværdisciplinære i uddannelsen og reflekterede over, hvorfor dette skal til for at være audiologopæd
- at ansøgerne reflekterede over, hvordan færdigheder og kompetencer tilegnet på uddannelsen kan anvendes i fremtidige beskæftigelsesmuligheder.
I spørgsmål 2, som undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne knyttede deres konkrete udfordringer til uddannelsens indhold eller arbejdsformer frem for udelukkende at forholde sig til disse udfordringer helt generelt
- at ansøgerne reflekterede over deres muligheder for at håndtere udfordringer indenfor uddannelsens rammer.
I spørgsmål 3, som undersøgte kriteriet faglige færdigheder, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne formåede at formidle den engelske fagteksts centrale elementer på dansk med egne ord og ikke i en ren oversættelse.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste besvarelser udmærkede sig ved, at ansøgerne formulerede sig sammenhængende med grammatisk korrekte sætninger og uden stavefejl.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.
Audiologopædi
-
Læs mere om uddannelsen
-
Prøv et uddannelsestjek på audiologopædi