Kvote 2 på forhistorisk arkæologi
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på forhistorisk arkæologi
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På forhistorisk arkæologi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Gode sproglige kompetencer i dansk, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse og sproglig bevidsthed.
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Kvote 2-vurdering 2023
Hvis du søgte om optagelse i kvote 2 i år og fik afslag på din ansøgning, kan du her se, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til forhistorisk arkæologi på Københavns Universitet.
På forhistorisk arkæologi modtog vi 73 ansøgninger til 4 kvote 2-pladser. 19 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 30 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen foretog en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. Din interviewbesvarelse, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og evt. supplering og din kvote 2-prøves resultater indgik i vurderingen.
Sådan vurderede vi din interviewbesvarelse
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen af din interviewbesvarelse.
I spørgsmål 1, som undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over sammenhængen mellem deres egne kompetencer og forklarede, hvordan og hvorfor disse er relevante for uddannelsen
- at ansøgerne viste forståelse for, at forhistorisk arkæologi er et tværfagligt studie med forankring i humaniora.
I spørgsmål 2, som undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne viste, at de havde en klar forståelse for uddannelsen som fagdisciplin, som studie og som et fremtidigt arbejdsområde. Det var godt, når ansøgerne underbyggede deres svar med konkrete eksempler.
- at ansøgerne reflekterede over arkæologiens samfundsrelevans.
I spørgsmål 3, som undersøgte kriterierne faglige færdigheder og faglig motivation, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne gjorde sig nogle realistiske overvejelser om jobmarkedet og viste indsigt i uddannelsens kompetencefelt udenfor det museale område.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste besvarelser udmærkede sig ved, at ansøgerne formulerede sig refleksivt og uden for mange fejl.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Dansk A og Historie B/Idehistorie B/Samtidshistorie B/Kultur- og samfundsfaggruppen indgik i
vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.
Forhistorisk arkæologi
-
Læs mere om uddannelsen
-
Prøv et uddannelsestjek på forhistorisk arkæologi