Kvote 2 på forhistorisk arkæologi
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på forhistorisk arkæologi
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På forhistorisk arkæologi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Gode sproglige kompetencer i dansk, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse og sproglig bevidsthed.
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til forhistorisk arkæologi på Københavns Universitet.
På forhistorisk arkæologi modtog vi 74 ansøgninger til 4 kvote 2-pladser. 23 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 30 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over, hvilke kompetencer og erfaringer der kunne være relevante i en akademisk sammenhæng og i forhold til uddannelsens faglighed.
- at ansøgerne viste selvindsigt i forhold til egne styrker og svagheder og de eventuelle udfordringer, de kunne møde på studiet.
Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne kendte til uddannelsens faglige indhold og arbejdsformer.
- at ansøgerne kunne motivere deres studievalg og skelne forhistorisk arkæologi fra andre beslægtede uddannelser.
Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne viste indblik i uddannelsens genstandsfelt ved for eksempel at kende til, hvilket vidensgrundlag de kunne komme til at arbejde ud fra.
- at ansøgerne kendte til og kunne formidle forskellige typer af kildemateriale.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i Dansk A og Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.
Forhistorisk arkæologi
-
Læs mere om uddannelsen
-
Prøv et uddannelsestjek på forhistorisk arkæologi