Kvote 2 på forhistorisk arkæologi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på forhistorisk arkæologi 

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til forhistorisk arkæologi på Københavns Universitet.

På forhistorisk arkæologi modtog vi 74 ansøgninger til 4 kvote 2-pladser. 23 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 30 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over, hvilke kompetencer og erfaringer der kunne være relevante i en akademisk sammenhæng og i forhold til uddannelsens faglighed.
  • at ansøgerne viste selvindsigt i forhold til egne styrker og svagheder og de eventuelle udfordringer, de kunne møde på studiet. 

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kendte til uddannelsens faglige indhold og arbejdsformer.
  • at ansøgerne kunne motivere deres studievalg og skelne forhistorisk arkæologi fra andre beslægtede uddannelser.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste indblik i uddannelsens genstandsfelt ved for eksempel at kende til, hvilket vidensgrundlag de kunne komme til at arbejde ud fra.
  • at ansøgerne kendte til og kunne formidle forskellige typer af kildemateriale.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i Dansk A og Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.