Kvote 2 på klassisk arkæologi
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på klassisk arkæologi
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På klassisk arkæologi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Gode sproglige kompetencer i dansk, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse og sproglig bevidsthed.
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Kvote 2-vurdering 2023
Hvis du søgte om optagelse i kvote 2 i år og fik afslag på din ansøgning, kan du her se, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til klassisk arkæologi på Københavns Universitet.
På klassisk arkæologi modtog vi 53 ansøgninger til 2 kvote 2-pladser. 12 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 33 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen foretog en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. Din interviewbesvarelse, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og evt. supplering og din kvote 2-prøves resultater indgik i vurderingen.
Sådan vurderede vi din interviewbesvarelse
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen af din interviewbesvarelse.
I spørgsmål 1, som undersøgte kriterierne studiepotentiale, faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne forholdt sig til og reflekterede over beskrivelserne af uddannelsen på studier.ku.dk, fx de obligatoriske kurser og uddannelsens forskellige arbejdsformer
- at ansøgerne konkret beskrev, hvad der interesserer dem ved uddannelsen, og forklarede hvorfor. Det kunne fx være interesse for monumenter i klassisk arkæologi, forbindelsen mellem templer og religion eller andre relevante genstandsfelter og/eller problemstillinger.
I spørgsmål 2, som undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne viste indsigt i arbejdet som klassisk arkæolog samt interesse for det, fx ved at komme ind på konkrete fremtidige jobmuligheder
- at ansøgerne reflekterede over de begrænsede faglige jobmuligheder og italesatte andre karriereveje, som uddannelsen kan føre til.
I spørgsmål 3, som undersøgte kriterierne faglige færdigheder og studiepotentiale, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne forholdt sig til, at uddannelsen kræver, at de skal læse faglitteratur på andre moderne hovedsprog end engelsk, fx på tysk, italiensk eller fransk, og ligeledes forholdt sig til, at de skal deltage i det propædeutiske undervisningsforløb i klassisk græsk og latin, hvis de ikke har haft Græsk A og Latin A i gymnasiet
- at ansøgerne kom ind på emner fra klassisk arkæologi, hvor emnerne har en specifik geografisk dimension og dermed en sproglig udfordring, fx romersk arkæologi og italiensk.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste besvarelser udmærkede sig ved, at ansøgerne skrev klart, kortfattet og forståeligt med en godt opbygget argumentation.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.
Klassisk arkæologi
-
Læs mere om uddannelsen
-
Prøv et uddannelsestjek på klassisk arkæologi