Kvote 2 på kognitions- og datavidenskab

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på kognitions- og datavidenskab

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På kognitions og datavidenskab vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Faglige færdigheder vi især vægter på uddannelsen:

  • Gode matematiske kompetencer
  • Evnen til at ræsonnere logisk
  • Kendskab til mennesket som biologisk og psykologisk organisme i samspil med sine omgivelser
  • Gode sproglige færdigheder i dansk og engelsk – især god sprogforståelse og læsefærdigheder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til kognitions- og datavidenskab på Københavns Universitet.

På kognitions- og datavidenskab modtog vi 142 ansøgninger til 5 kvote 2-pladser. 27 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 39 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over, hvordan de bedst søger hjælp, når matematiske og programmeringsmæssige problemer er for svære at løse på egen hånd.
  • at ansøgerne gav gode svar på, hvilke redskaber man som studerende kan bruge, når programmeringsopgaver er vanskelige. Det kunne for eksempel være andre studiegrupper eller online ressourcer.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kunne redegøre for uddannelsens opbygning med viden om de individuelle kurser, som ansøgerne finder interessante.
  • at ansøgerne beskrev en eller flere af uddannelsens specialiseringer og viste indblik i specialiseringernes konkrete faglige opbygning.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne havde en god matematisk forståelse og kunne udlede den matematiske funktion fra tekst og data i opgaven. Ansøgerne kunne forklare og skelne mellem observeret data og funktionens forudsigelse.
  • at ansøgerne inddrog og diskuterede en sandsynlig psykologisk forklaring på de observerede data og modelforudsigelser.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne strukturerede svarene og formidlede i et letlæseligt og grammatisk korrekt sprog.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakteren i faget Matematik A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.