Kvote 2 på lingvistik
Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på lingvistik
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
På lingvistik vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Gode sproglige kompetencer i dansk, engelsk og fremmedsprog, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse, sproglig bevidsthed, grammatisk analyse og genrebevidsthed.
- Matematisk forståelse.
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Kvote 2-vurdering 2023
Hvis du søgte om optagelse i kvote 2 i år og fik afslag på din ansøgning, kan du her se, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til lingvistik på Københavns Universitet.
På lingvistik modtog vi 58 ansøgninger til 7 kvote 2-pladser. 25 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 25 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen foretog en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. Din interviewbesvarelse, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og evt. supplering og din kvote 2-prøves resultater indgik i vurderingen.
Sådan vurderede vi din interviewbesvarelse
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen af din interviewbesvarelse.
I spørgsmål 1, som undersøgte kriterierne studiepotentiale, faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne viste kendskab til konkrete kurser på uddannelsen. Det var godt, når ansøgerne reflekterede over kurserne. Fx hvorfor de glæder sig til at studere dem, eller hvad de forestiller sig bliver udfordrende ved kurset, og hvordan de vil håndtere det.
- at ansøgerne gjorde sig overvejelser om valget mellem uddannelsens to specialiseringer.
I spørgsmål 2, som undersøgte kriterierne studiepotentiale, faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over flere fremtidige jobmuligheder, som uddannelsen kan åbne op for, og ikke kun fokuserede på at kunne arbejde med forskning
- at ansøgerne demonstrerede at have indsigt i, hvordan de kan bruge viden og kompetencer, de tilegner sig på uddannelsen, i de fremtidige jobmuligheder.
I spørgsmål 3, som undersøgte kriterierne faglige færdigheder, studiepotentiale og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:
- at ansøgerne viste gode analytiske evner ved at løse opgaven korrekt
- at ansøgerne reflekterede over, hvordan de løste opgaven – fx hvilke kompetencer de anvendte, og hvordan de ligeledes kan være relevante på selve uddannelsen.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste besvarelser udmærkede sig ved, at ansøgerne anvendte et klart og præcist sprogbrug og fremstillede deres argumenter klart og overskueligt, så der var en generel god sammenhæng i teksten.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Dansk A og Engelsk B eller Begyndersprog A/Fortsættersprog B indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.
Lingvistik
-
Læs mere om uddannelsen
-
Prøv et uddannelsestjek på lingvistik