Kvote 2 på lingvistik

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på lingvistik 

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Kvote 2-vurdering 2023

Hvis du søgte om optagelse i kvote 2 i år og fik afslag på din ansøgning, kan du her se, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til lingvistik på Københavns Universitet.

På lingvistik modtog vi 58 ansøgninger til 7 kvote 2-pladser. 25 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 25 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen foretog en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. Din interviewbesvarelse, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og evt. supplering og din kvote 2-prøves resultater indgik i vurderingen.

Sådan vurderede vi din interviewbesvarelse

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen af din interviewbesvarelse. 

I spørgsmål 1, som undersøgte kriterierne studiepotentiale, faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til konkrete kurser på uddannelsen. Det var godt, når ansøgerne reflekterede over kurserne. Fx hvorfor de glæder sig til at studere dem, eller hvad de forestiller sig bliver udfordrende ved kurset, og hvordan de vil håndtere det.
  • at ansøgerne gjorde sig overvejelser om valget mellem uddannelsens to specialiseringer.

I spørgsmål 2, som undersøgte kriterierne studiepotentiale, faglig motivation og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over flere fremtidige jobmuligheder, som uddannelsen kan åbne op for, og ikke kun fokuserede på at kunne arbejde med forskning
  • at ansøgerne demonstrerede at have indsigt i, hvordan de kan bruge viden og kompetencer, de tilegner sig på uddannelsen, i de fremtidige jobmuligheder.

I spørgsmål 3, som undersøgte kriterierne faglige færdigheder, studiepotentiale og kendskab til uddannelsen, udmærkede de bedste besvarelser sig ved:

  • at ansøgerne viste gode analytiske evner ved at løse opgaven korrekt
  • at ansøgerne reflekterede over, hvordan de løste opgaven – fx hvilke kompetencer de anvendte, og hvordan de ligeledes kan være relevante på selve uddannelsen.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste besvarelser udmærkede sig ved, at ansøgerne anvendte et klart og præcist sprogbrug og fremstillede deres argumenter klart og overskueligt, så der var en generel god sammenhæng i teksten.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Dansk A og Engelsk B eller Begyndersprog A/Fortsættersprog B indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.