Kvote 2 på matematik

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på matematik

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til matematik på Københavns Universitet.

matematik modtog vi 115 ansøgninger til 13 kvote 2-pladser. 32 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste et præcist kendskab til uddannelsens opbygning, til det, der bliver undervist i inden for abstrakt matematik, og til de faglige krav. Det gjorde de for eksempel ved at fortælle om deres deltagelse i Åbent Hus eller ved at vise motivation for at lære problemløsningsevne i matematiske og logiske problemstillinger.
  • at ansøgerne relaterede deres forventninger til egen læring og til det faglige indhold på uddannelsen ved at nævne faglige emner på uddannelsen og ved at forklare med personlige eksempler. Det kunne for eksempel være deltagelse i Georg Mohr og Olympiade, eller hvordan de har interesseret sig for eller arbejdet med emnerne i job, uddannelse eller fritid.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne via eksempler på egne erfaringer, kompetencer og viden begrundede, hvordan de har strategier til at klare uddannelsens faglige indhold, studieform og metoder. Det gjorde de for eksempel ved at være klar over, at undervisningsstrukturen består af 4 blokke per år, at den store valgfrihed på 3. år giver plads til at skræddersy uddannelsen, og at der ofte er eksamener, der kan give meget pres, og at de her forklarede, hvad de skal øve sig på.
  • at ansøgerne beskrev fordele og ulemper ved for eksempel blokstruktur, gruppearbejde og individuelle eksamener.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne forklarede, at logaritmefunktionen er nyttig både i ren og i anvendt matematik, og at den hjælper med at modellere mange fænomener, da den er den omvendte af eksponentialfunktionen, som bruges i løsningen af en meget almindelig differentialligning.
  • at ansøgerne ikke hævdede, at noget er sikkert uden bevis.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var sprogligt gode, skrevet i simple konkrete sætninger og havde en klar argumentation.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i faget Matematik A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den matematiske/logiske del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige matematik, grafer og tabeller samt logik og mønstergenkendelse.