Kvote 2 på pædagogik

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på pædagogik

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til pædagogik på Københavns Universitet.

På pædagogik modtog vi 193 ansøgninger til 11 kvote 2-pladser. 59 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 33 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til pædagogikuddannelsen, og hvordan den adskiller sig fra andre beslægtede uddannelser.
  • at ansøgerne udviste opmærksomhed på pædagogikkens genstandsfelt og kunne reflektere over egne forventninger til studiets fagelementer og arbejds- og prøveformer.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne var opmærksomme på egne styrker og svagheder og koblede dem til uddannelsens opbygning og uddannelseselementer.
  • at ansøgerne viste evne til refleksion og selvindsigt og fortalte, hvordan de ville løse de mulige udfordringer, der kan opstå undervejs i studiet.

Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne faglige færdigheder og faglig motivation. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne var opmærksomme på reelle pædagogiske dilemmaer, der kunne belyses via pædagogisk viden og faglighed.
  • at ansøgerne viste, at de har blik for, at pædagogiske forhold og dilemmaer er komplekse samfundsspørgsmål med mange modsatrettede interesser og aktører.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne havde klare og præcise formuleringer med velafrundede pointer og med kun få fejl.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.