Kvote 2 på teater- og performancestudier

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et mundtligt interview. Du modtager en invitation med tid og sted, hvis du går videre til interviewet.

Kvote 2-kriterier på teater- og performancestudier

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til teater- og performancestudier på Københavns Universitet.

På teater- og performancestudier modtog vi 83 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 35 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og resultaterne fra din kvote 2-prøve var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

De bedste svar udmærkede sig i år ved:

  • at ansøgerne inden for kriteriet studiepotentiale kunne redegøre konkret og detaljeret for deres tidligere erfaringer med at skrive store opgaver eller med at overskue og strukturere store mængder af forskelligt læse- og forberedelsesarbejde.
  • at ansøgerne inden for kriteriet faglige færdigheder kunne sætte deres umiddelbare viden om scenekunst og kulturvidenskab i relation til dét at lave akademisk og teoretisk baseret teaterperformance, scenekunst og kulturliv. Det var godt, hvis ansøgerne kunne reflektere over egne styrker i forhold til at arbejde teoretisk, analytisk og fortolkende med scenekunst og kulturelle fænomener.
  • at ansøgerne inden for kriteriet faglig motivation var nysgerrige på, og havde gjort sig forestillinger om, hvad det vil sige at studere teater- og performancefænomener som en teoretisk funderet og akademisk disciplin. Det var godt, hvis ansøgerne viste interesse for at undersøge scenekunstens betydning i et æstetisk, bredere kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv.
  • at ansøgerne ud fra kriteriet kendskab til uddannelsen havde orienteret sig aktivt og nysgerrigt om uddannelsen via relevante kanaler. Det var godt, hvis ansøgerne havde gjort sig umage for at skaffe den nødvendige information og havde skabt sig en konkret og grundig forståelse for uddannelsens indhold, forløb og studieform.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne skabte sammenhæng i deres svar og var klare i deres kommunikation. Det var godt, hvis ansøgerne havde et nuanceret sprog, en god forståelse for begreber og samtidig kunne argumentere for egne pointer og bruge konkrete eksempler.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Karakterer i fagene Dansk A, Engelsk B og Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.