Kvote 2 på veterinærmedicin

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et mundtligt interview online. Du modtager en invitation med tidspunkt for dit interview.

Det er kun, hvis du skal til eksamen på din adgangsgivende uddannelse, at du kan få flyttet din tid til interview. Det er ikke muligt at få flyttet din tid til interview på baggrund af evt. planlagt ferie, udlandsophold eller eksaminer på andre videregående uddannelser. 

Kvote 2-kriterier på veterinærmedicin

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

 

 

 

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til veterinærmedicin på Københavns Universitet.

På veterinærmedicin modtog vi 731 ansøgninger til 93 kvote 2-pladser. 261 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven mindst 32 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og resultaterne fra din kvote 2-prøve var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

De bedste svar udmærkede sig i år ved:

  • at ansøgerne kunne beskrive erfaringer, som er relevante inden for veterinærmedicin – for eksempel at ansøgerne havde arbejdet med dyr og mennesker eller havde en anden relevant uddannelse.
  • at ansøgerne viste indgående kendskab til forskellige typer af dyrlæger ved for eksempel at beskrive dem, og hvad de laver.
  • at ansøgerne reflekterede over og diskuterede forskellige etiske udfordringer inden for veterinærmedicin.
  • at ansøgerne kunne beskrive indholdet af uddannelsens forskellige fag og reflekterede over, hvordan de kan håndtere et stort arbejdspres. Det gjorde de blandt andet ved at nævne eksempler på, hvordan de tidligere har håndteret et stort arbejdspres, og hvad der fungerede og ikke fungerede for dem.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne på korrekt og præcist sprog kunne forklare, hvem de er, hvad de vil bruge uddannelsen til, og hvordan de vil klare sig igennem studierne.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Engelsk og Kemi eller Bioteknologi indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.